werkwijze

Frans lijn2

 

COMMENT FAIRE?

en-vacances

HOE PAK JE HET AAN?

Werkwijze

Jullie werken tijdens de lessen Beeldende Vorming (2 lessen) en Frans (3 lessen) aan de opdracht. Ook kunnen jullie de webquest verder thuis afmaken. Jullie werken in groepjes van 2 – 4.

Zorg dat jullie op de afgesproken datum alles in kunnen leveren.

Hieronder staan de verschillende stappen die jullie moeten maken om aan alle informatie te komen die nodig is om de film en de ansichtkaart te maken.

Per onderdeel kun je de juiste bron aanklikken in het menu ”bronnen”.

Noteer op een apart blaadje de antwoorden die jullie gevonden hebben.

Bewaar dit goed  en zet in jullie notities, want jullie hebben dat later nodig!

 

Stappenplan:

LET OP: Laat steeds na iedere 3 gemaakte onderdelen de docenten kijken naar wat jullie gedaan en gevonden hebben. Jullie gaan pas verder als het voorafgaande onderdeel door de docent is goedgekeurd!

A. Padlet

Maak een Padlet aan met jullie groepje. Daarin komt al jullie informatie.

B. Le voyage

Boek een treinreis voor een zondag in september en een terugreis op de zaterdag erna. Je wilt vertrekken rond 10.00 uur. Ook wil je de prijs weten van een retourtje van Ede naar een grote stad in de buurt van de camping.

Gebruik de site van de Thalys (zie Bronnen), en vul alle gegevens in. Je hoeft niet te bevestigen!

Vermeld in je Padlet (kopje: B. Le voyage).

C. Le camping

Ga op zoek naar een 3 sterren camping (zie Bronnen) in de buurt van een grote stad. Noteer de naam en het adres van de camping, wat er te doen is op de camping en de prijs (in het Frans). Let op! Ga naar een Franstalige site.

Zet in je Padlet, en plak er foto’s bij van de camping (kopje: C. Le camping).

Laat nu controleren door je docent Frans. Zijn er nog aanpassingen nodig? Of kun je door naar de volgende opdracht?

D. Région et activités

Wat zijn de bezienswaardigheden in de stad en in de omgeving van de camping? Noem de bezienswaardigheden waar jullie naar toegaan en/of de activiteiten die jullie gaan doen. Ieder van jullie noemt er een (allemaal verschillende). Zet in je Padlet, samen met foto’s (kopje: D. Région et activités). Als jullie activiteit/bezienswaardigheid geld kost, vermeld je ook de prijzen per persoon. Doe dit in het Frans en haal je informatie van Franstalige sites.

E. Repas

Op de camping ga je natuurlijk zelf koken met je groepje. Je gaat je boodschappen doen in de supermarkt (supermarché). Zie de bronnen. Wat gaan jullie eten, wat staat er op jullie boodschappenlijstje en wat gaat dat allemaal kosten? Vermeld weer in de Padlet, inclusief plaatjes en prijzen (kopje: E. Repas). Doe dit in het Frans en haal je informatie van Franstalige sites.

F. Nos phrases

Jullie hebben al steeds zinnen gemaakt bij de woordjes van Unité 1. Deze zet je ook in jullie eigen Padlet (kopje: F. Nos phrases). Je mag natuurlijk ook zinnen lenen die andere groepjes gemaakt hebben (zie onze gezamenlijke Padlet).

Laat nu controleren door je docent Frans. Zijn er nog aanpassingen nodig? Of kun je door naar de volgende opdracht?

G. Notre film

Je bedenkt een situatie voor jullie filmpje.

  1. Lees hier eerst waaraan jullie filmpje voor het vak Beeldende vorming moet voldoen en bedenk dan…..
  2. Waar speelt jullie gesprek zich af? (op de camping, in de stad, op het strand …..).
  3. Wat is de situatie? (moeten jullie nog boodschappen doen, hebben jullie iets vergeten mee te nemen, lukt het koken niet, hebben jullie mooie, interessante dingen gezien, of juist niet, welke activiteiten hebben jullie gedaan ….)
  4. Eén situatie moet er in het verplicht in het filmpje komen: de weg uitleggen. Jullie bedenken zelf een situatie. Jullie kunnen de weg naar een bezienswaardigheid bijvoorbeeld vragen aan iemand op de camping of aan een voorbijganger, of jullie bekijken de kaart van de omgeving en vertellen hoe jullie moeten lopen naar …..
  5. Zorg dat het een filmpje wordt waarin iedereen van het groepje evenveel te vertellen heeft.
Laat nu controleren door je docent Beeldende Vorming. Zijn er nog aanpassingen nodig? Of kun je de film plaatsen in de Padlet?

Plaats je filmpje in de Padlet (kopje: G. Notre Film).

H. La carte postale

Als de vakantie er bijna op zit, schrijven jullie een ansichtkaart. Die sturen jullie naar de afdelingsleider. Ook maken jullie een foto van de voor- en achterkant van de kaart en plaatsen die in de Padlet (kopje: H. La carte postale). Kijk goed hoe een ansichtkaart er uitziet en maak een eigen kaart. Wat staat er op de kaart:

  1. Waar zijn jullie (présent)?
  2. Wat hebben jullie gedaan (passé composé)?
  3. Hoe vonden jullie deze week?
  4. Wanneer gaan jullie terug naar huis?

Voor de eisen die het vak Beeldende Vorming stelt, kijk je hier. Is jullie kaart klaar, zijn de foto’s van de voorkant en de achterkant op de Padlet geplaatst? Lever dan de kaart in bij de docent Frans. Die verzamelt de kaarten en stuurt deze naar de afdelingsleider. Dit is het adres van de afdelingsleider (in het Nederlands, jullie schrijven het adres in het Frans):

Mijnheer Verbeek

Prins Bernhardlaan 30

6713 MC  Ede

Nederland

 

Is alles klaar? Heb je alle opdrachten in je Padlet geplaatst? Dan plaats je de door jullie gemaakte Padlet hier. Plaats jullie namen in de titel.

volgende-stap

Frans lijn2